“Ik was zo tevreden over Promaz dat ik achteraf een bedankbrief heb gestuurd!” (Dominique B.)

Pijltje naar linksTerug

Dominiques zus woonde in een fermette in Wallonië, maar toen ze in 2019 ziek werd, trok ze bij haar zus in.

 

Dominique: “We waren van plan om het huis van mijn zus te verkopen en lieten daarom de verwarmingsinstallatie nazien.” 

 

Een groot probleem

Op het eerste zicht leek alles OK, maar een probleem van water in de mazouttank raakte niet opgelost. Een jong koppel dat geïnteresseerd was in het huis haakte af uit angst voor bodemverontreiniging. Helaas werd hun vermoeden bevestigd: de grond bleek behoorlijk vervuild.

 

“Toen begon het: de administratieve rompslomp maakte alles heel complex en er waren graafwerken nodig tot op een diepte van 5 meter.”

 

Promaz helpt

Na die grootschalige saneringswerken ontving Dominique in februari 2022 eindelijk een eindverklaring. Die was essentieel voor de verkoop, omdat ze daarmee kon aantonen dat alle stappen in het saneringsproces waren gebeurd in overeenstemming met de wetgeving. Gelukkig had Dominique ondertussen ook al vernomen dat Promaz, het schadevergoedingsfonds, in oprichting was. In september 2022 meldde ze zich dan ook meteen aan bij het fonds.

 

“Mijn dossierbeheerder bij Promaz ging buitengewoon professioneel te werk. Vanaf het eerste contact viel me de correcte, zorgvuldige administratie op. Na alles wat ik had meegemaakt, kon ik eindelijk ergens terecht voor een luisterend oor en ondersteuning.”

 

De terugbetaling

Eind augustus 2023 werd Dominique door Promaz terugbetaald. Ze was zo tevreden over de service van het fonds dat ze haar contactpersoon nog een uitgebreide bedankbrief stuurde. Dominique is verbaasd dat sommige mensen toch terughoudend zijn om de hulp van Promaz in te roepen. 

 

“Er leeft blijkbaar toch nog wat wantrouwen. Dat is jammer, want ik kreeg maar liefst 75% van de gemaakte kosten terugbetaald.” 

 

Eind goed, al goed

Zodra het hele dossier afgerond was, polste Dominique nog eens bij het jonge koppel dat interesse had in aankoop. De ‘liefde op het eerste gezicht’ bleek nog niet bekoeld en ondertussen is het koppel de trotse nieuwe eigenaar van het huis'.

 

En u?
Bent u ook bang dat uw bodem verontreinigd is door een mazoutlek, dat afkomstig is van uw mazoutinstallatie? Doe dan hier de test. Zo weet u snel of Promaz u kan helpen en welk type aanvraag u moet indienen. Want Promaz doet veel meer dan het terugbetalen van reeds uitgevoerde bodemsaneringen: het fonds kan ook de hele saneringsprocedure van u overnemen. En dat is een hele opluchting! 

 

Komt u in aanmerking voor hulp?

Doe de test 

 

Hier kunt u een aanvraag indienen:

Aanvraag indienen

Andere artikelsTerug naar overzicht

Wie komt er allemaal in aanmerking voor het Promaz-fonds?

Promaz helpt particulieren, bedrijven én instanties die geconfronteerd worden (of werden) met een bodemverontreiniging na lek in een mazouttank of -leiding. De enige voorwaarde? De mazouttank en leidingen moeten dienen voor de verwarming van personen in een gebouw. 

Lees artikel

Gebouwen met woonfunctie

Gaat het om een mazoutlek met grondverontreiniging bij een gezinswoning of appartementsgebouw? Dan kunt u gerust zijn, want Promaz komt tussen bij de bodemsanering. 

Lees artikel

Gebouwen zonder woonfunctie

Gaat het om een mazoutlek met grondverontreiniging bij een school, overheidsgebouw, hotel, ziekenhuis, rusthuis, kantoorgebouw of religieus gebouw? Wees gerust: Promaz komt tussen bij de bodemsanering. 

Lees artikel

De verschillende aanvraagtypes

Volgens de situatie waarin u zich bevindt, zijn er meerdere soorten aanvragen mogelijk. Hier vindt u een uitgebreid overzicht van alle aanvraagtypes.

Lees artikel
Uw antwoord niet gevonden?

Geen paniek, u vindt het waarschijnlijk terug in onze FAQ

Vind het antwoord in de FAQ