article

Promaz lost alle administratieve rompslomp op

aTerug

We horen het u denken: allemaal goed en wel, maar wordt zo’n bodemsaneringsaanvraag niet erg omslachtig? Aanvragen in zesvoud hier, administratieve toestanden daar, het ene werfbezoek na het andere…   

  

Het klopt dat een bodemsaneringsprocedure een heel uitgebreid proces kan zijn, dat vaak uit verschillende fases bestaat. Veel hangt af van de mate van verontreiniging. Maar wees gerust: ook hier kan Promaz u bijstaan als u dat wilt. We nemen dan alle rompslomp van u over en begeleiden u doorheen de verschillende fases van de bodemsanering. Om u wat meer te informeren, geven we hieronder een overzichtje van de mogelijke fases van een bodemsaneringsprocedure.   

  

Daar gaan we!   

   

1. Het vermoeden   

U dénkt dat u met een mazoutlek zit. Hoe hebt u dat opgemerkt? U ruikt een verdachte mazoutgeur, merkt vlekken op in de grond rond de tank of stelt vast dat uw voorraad mazout sneller slinkt dan normaal. Ook een afgekeurde (of nooit goedgekeurde) mazouttank en water in de tank kunnen wijzen op problemen.  

  

2. De studies   

In eerste instantie kan u uw tank laten testen en een studie laten uitvoeren. Daarin wordt uitgezocht of er effectief sprake is van een verontreiniging. Zo’n onderzoek is in handen van een deskundige of instantie. Denk aan milieuambtenaar, gerechtsdeskundige, civiele bescherming of milieupolitie.  

  

3. Het onderzoeksverslag 

De deskundige of bevoegde instantie beschrijft de vermoedelijke of vastgestelde verontreiniging(en) (type, omvang van de schade, ...) en omdat er een wettelijke saneringsplicht is, wordt ook bepaald wat de verdere maatregelen zullen zijn. Dit is het onderzoeksverslag.  

 

Promaz heeft vrijblijvend voor u een aantal organisaties opgelijst van deskundigen, die zo’n onderzoeksverslag kunnen opmaken. U kan deze bedrijven rechtstreeks contacteren voor een offerte. 

 

Ik kies een deskundige

 

4. Het project 

Op basis van het onderzoeksverslag wordt het uiteindelijke saneringsproject beschreven, met de voorkeursmaatregelen die genomen moeten worden om de verontreiniging(en) op te lossen. Ook wordt beschreven welke eventuele maatregelen genomen moeten worden in afwachting van het begin van de werken. 

  

5. De saneringswerken  

Dit is de fase van de uitvoering van de nodige maatregelen.  

  

6. De eindevaluatie  

In de eindevaluatie worden de uitgevoerde maatregelen en de nazorgmaatregelen beschreven.  

   

Het rapport  

De studie-, project- en evaluatiefases worden gegroepeerd in een rapport. Dat moet bij de overheid ingediend worden. Blijkt na één van de projectfases dat er geen bijkomende fases meer moeten uitgevoerd worden, omdat het probleem treffelijk is aangepakt? Dan zal de overheid een eindverklaring opmaken. Dat is een document dat bevestigt dat alle nodige stappen van het bodemsaneringstraject werden uitgevoerd zoals voorzien in de wetgeving. Elke stap is dus belangrijk en moet in de juiste volgorde gebeuren. Soms kan men ook sommige (of alle) stappen groeperen.  

  

De aanmeldingsperiode  

Nog een belangrijk gegeven is de “aanmeldingsperiode”. Die loopt tot 28/02/2025. Tot dan kunt u een aanvraag om hulp bij een bodemsanering indienen bij Promaz. Nadien kunt u géén beroep meer doen op het fonds en mist u de kans om het overgrote deel van de saneringskosten niet te moeten betalen. Na 28/02/2025 kunt u enkel nog beroep doen op uw eigen verzekering of op het verzekeringsysteem dat Promaz aan het uitwerken is.  

Alle aanvragen die op tijd worden ingediend worden geëvalueerd. Er wordt dan ook een volgorde van dringendheid bepaald. En pas daarna beginnen de bodemsaneringen ook echt (los van vervuilingen die een onmiddellijk gevaar voor de gezondheid betekenen en die logischerwijs asap aangepakt worden). De andere dossiers zullen dus pas beginnen dus pas vanaf 2025.  

  

Wat een opluchting!  

U kunt gerust zijn. Promaz helpt u, want we kunnen de rompslomp gewoon van u overnemen. Een bodemsaneringsprocedure is vaak een heel uitgebreid proces, maar Promaz loodst u zonder problemen door de verschillende fases ervan. En da’s een hele opluchting!   

 

Komt u in aanmerking voor hulp?

Doe de test 

 

Hier kunt u een aanvraag indienen:

Aanvraag indienen

Andere artikelsTerug naar overzicht
article

Doe het voor het milieu en uw portemonnee

Promaz komt te hulp, ook als u momenteel geen last heeft van de bodemverontreiniging. Het is immers goed om het probleem toch tijdig aan te pakken. Hier zijn alvast een paar sterke argumenten… 

Lees artikel
article

Samen met uw buren

Hebt u uw buren geïnformeerd over uw mogelijke bodemvervuiling? Vrezen ze dat die mogelijks ook hún grond heeft aangetast? Stel hen dan gerust, want Promaz helpt hen óók. Als een bodemverontreiniging zich verspreid heeft tot bij de buren, pakken we ook dié grond aan. Het saneren van álle verontreinigde grond is immers een kerntaak van Promaz. Het is dus voor iederéén een goede zaak. 

Lees artikel
article

U hebt géén probleem

Wees gerust, de vervuiling van uw bodem gaat u niet achtervolgen. Als u de hulp van Promaz inroept, doen we er alles aan om, binnen het wettelijk kader, uw kosten minimaal te houden. We gebruiken onze middelen prioritair voor saneringen. Op zoek gaan naar “schuldigen” is geen kerntaak van Promaz. 

Lees artikel
article

Wat gaat mij dat kosten?

Promaz zorgt ervoor dat u niet veel moet bijdragen aan de sanering van uw bodem. De bedragen variëren van 525 euro tot 3.525 euro exclusief btw. We spreken dus zéker niet over de honderdduizenden euro’s die zo’n bodemsanering kunnen kosten. En hebt u vroeger een bodemsanering zélf uitgevoerd en betaald? Dan kunt u dat bedrag zelfs terugvragen aan het fonds. 

Lees artikel
article

Wie komt er allemaal in aanmerking voor het Promaz-fonds?

Promaz helpt particulieren, bedrijven én instanties die geconfronteerd worden (of werden) met een bodemverontreiniging na lek in een mazouttank of -leiding. De enige voorwaarde? De mazouttank en leidingen moeten dienen voor de verwarming van personen in een gebouw. 

Lees artikel
Uw antwoord niet gevonden?

Geen paniek, u vindt het waarschijnlijk terug in onze FAQ

Vind het antwoord in de FAQ